Prawidłowe pozycjonowanie bloga czy strony internetowej to – zwłaszcza dla osoby początkującej – nie lada wyzwanie. Przy prowadzeniu domeny należy oczywiście pamiętać przede wszystkim o jej odbiorcach, jednocześnie mając na uwadze optymalizację treści pod kątem SEO. Jak zatem pisać, aby nasza strona spełniała wymogi algorytmów wyszukiwarek? Jakie błędy często popełniają osoby nie mające eksperckiej wiedzy z zakresu pozycjonowania? Poniżej kilka wskazówek, które stopniowo wprowadzane, mogą wygenerować znacznie większy ruch organiczny na naszej stronie. Należy jednak pamiętać o tym, że efekty odpowiedniego pozycjonowania wymagają czasu. Podejmując się tego samodzielnie trzeba poświęcić sporo uwagi analizie trendów i oczekiwań czytelników bądź potencjalnych klientów. Często na rezultaty trzeba czekać kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Cierpliwość jednak popłaca.
Po pierwsze: tematyka, analiza oraz słowa kluczowe
Pisząc zazwyczaj mamy już kilka pomysłów dotyczących tematyki. Warto zastanowić się nad odpowiednio skonstruowanym tematem, gdyż to on ma przyciągnąć uwagę czytelnika i odpowiadać jego oczekiwaniom. Przy poszukiwaniu słów kluczowych można skorzystać z dostępnych narzędzi internetowych.
Pierwszym z nich jest bezpłatna platforma www.answerthepublic.com, gdzie po wyborze języka polskiego i wpisaniu interesującej nas frazy wyskakuje infografika, na której pogrupowane są najpopularniejsze wyrażenia z jej użyciem. Przykładowo na frazę kupno mieszkania, odnajdziemy „kupno mieszkania kto płaci podatek”, „kupno mieszkania kiedy płacimy” lub „kupno mieszkania czy wynajem” oraz kilkaset innych wyników.
Kolejny ciekawy program to Ubersuggest na platformie neilpatel.com. Tutaj również dokonujemy wyboru języka polskiego, a następnie po wpisaniu interesującej nas frazy otrzymujemy propozycje nawet kilkuset słów kluczowych z jej użyciem. Program także jest bezpłatny i nie wymaga zakładania konta.
Na podobnej zasadzie działa Planer słów kluczowych od Google, gdzie po wpisaniu frazy otrzymujemy zestaw powiązanych słów kluczowych wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań i sugerowaną za nie stawką. Do użycia Planera potrzebne jest posiadanie konta Google, jednak takie, na którym prowadzona była już kampania w Google AdWords.
Google oferuje nam także Trends, czyli narzędzie śledzące popularność wyszukiwanej przez nas frazy w danym okresie czasu np. ostatnie kilka godzin, miesiąc czy rok. Dodatkowo można porównać trendy nawet kilku fraz, a także sprawdzić zainteresowanie nimi według regionu. Na tej podstawie można pokusić się też o przewidywania trendów popularności na przyszłość.
Musimy jednak pamiętać o tym, że przebicie się na pierwszą stronę wyników wyszukiwania jest bardzo utrudnione w przypadku najpopularniejszych fraz. Należy więc pamiętać o ich przemyślanej analizie i doborze. Często copywriterzy dokonują błędów, związanych z użyciem sztampowych zwrotów, które z czasem stają się nudne i przewidywalne. Przykładem mogą być zdania „Tylko u nas wysoka jakość!” czy „Najlepsza dieta”, które w efekcie są mało przekonujące dla czytelnika czy potencjalnego klienta.
Po drugie: występowanie słów kluczowych
Kolejną istotną kwestią jest prawidłowe użycie słów kluczowych w redagowanym tekście. Zbyt częste powtarzanie tych samych zwrotów może być potraktowane przez wyszukiwarkę jako sztuczne. Szacuje się, że użycie tego samego słowa kluczowego na jednej stronie nie powinno przekraczać 2%. Powtarzanie tych samych fraz wpływa też na gorszy odbiór tekstu. Znacznie lepszym pomysłem jest korzystanie z urozmaiconego doboru słów kluczowych przy użyciu różnych form np. wyrazów bliskoznacznych czy odmian. Taka różnorodność z pewnością stanie się bardziej optymalna pod kątem SEO. Z drugiej strony nie warto jednak silić się na zbyt rozbudowane frazy, które niedoświadczonym często mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
Najrozsądniej umieszczać słowa kluczowe w tytule strony, artykułu oraz jego nagłówkach, zachowując zasadę niepowielania tego samego słowa czy frazy. Dobrze jest też umieszczać słowa w pierwszym akapicie tekstu. Wpływa to na jego większą przejrzystość. Bliskość słów kluczowych w zdaniu również ma znaczenie. Okazuje się, że słowa kluczowe znajdujące się blisko są bardziej pożądane przez wyszukiwarki.
Po trzecie: formatowanie tekstu
Formatowanie, często traktowane po macoszemu, jednak mające ogromny wpływ na wizualny odbiór strony. Pierwszą kwestią jest przede wszystkim odpowiedni podział tekstu. Nic tak nie denerwuje bowiem czytelnika jak jednolity „zlepek” zdań bez akapitów, nie wspominając o nagłówkach czy pogrubieniach. Przed przystąpieniem do formatowania warto podzielić tekst na mniejsze części tematyczne. Sztuką jest również zredagowanie do każdej z nich przyciągającego nagłówka. Kolejnym krokiem powinno być wytłuszczenie najbardziej istotnych kwestii tak, aby stały się widoczne na pierwszy rzut oka. Jeżeli mamy możliwość wypunktowania tekstu – stosujmy je, aby uniknąć zbyt długich ciągów zdań.
Warto używać prostych i nieprzesadnie rozbudowanych zdań, które nie utrudniają zrozumienia tekstu. Oczywiście należy pamiętać też o tym, aby nie przesadzić ze zbyt wielką prostotą – nie chcemy bowiem potraktować naszego czytelnika czy klienta jako osoby niewykształconej. Kluczem do sukcesu jest odnalezienie równowagi w redagowaniu strony. Najlepiej trzymać się treści najważniejszych do przekazania i to według nich budować nasz tekst. Odbiegając za mocno od konkretów, gubimy sens i w efekcie bardziej szkodzimy swojej stronie niż pomagamy.
Wszystkie przedstawione wskazówki to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej SEO. Optymalizacja strony pod wyszukiwarki jest z pewnością działaniem wymagającym z jednej strony umiejętności analitycznych, z drugiej – pisarskich i estetycznych. Jest to mocno angażujące działanie, jednak jeśli jesteśmy w stanie poświęcić na nie swój czas i chęci, możemy osiągnąć naprawdę satysfakcjonujące efekty.