Według raportu Digital in 2017 Global Overview na świecie obecnie jest aż 3,773 mld aktywnych użytkowników internetu. Połowa z nich korzysta z niego na telefonie, druga połowa dzieli się na użytkowników korzystających z desktopu (45 %) oraz tabletów i innych urządzeń przenośnych (5 %). Według prognoz odsetek mobilnych użytkowników sieci stale wzrasta. Wobec tego faktu, dostosowywanie stron internetowych pod urządzenia mobilne staje się coraz bardziej powszechne. Optymalizacja ta jest także pozytywnie oceniana przez Google i znacząco wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. Jakie działania zatem trzeba podjąć, aby prezentowała się ona dobrze na urządzeniu przenośnym?
Postaw na stronę responsywną lub mobilną
Strona responsywna, czyli inaczej RWD, to witryna, która dopasowuje swój wygląd do rozdzielczości ekranu, na której jest przeglądana. Wszystkie jej elementy są automatycznie skalowane i prezentują się dobrze zarówno na urządzeniu przenośnym jak i na ekranie komputera. Rozwiązanie to jest zdecydowanie bardziej korzystne niż tworzenie dwóch wersji strony (na smartfony i desktopy), gdyż wymaga znacznie mniej czasu i pieniędzy. Responsywność witryny wpływa także na jej pozycję w rankingu wyszukiwarki, o czym Google poinformowało już kilka lat temu.
Drugą opcję stanowi stworzenie strony dostosowanej wyłącznie pod urządzenia mobilne. Jest to rozwiązanie jeszcze szybsze w wykonaniu niż strona responsywna. Warto się skłonić ku niemu, jeżeli zależy nam tylko na tej wersji witryny, a ponadto mamy ograniczony budżet.
Zadbaj o szybkie wczytywanie strony i nieobciążające elementy
Kolejną istotną kwestię stanowi szybkość ładowania się witryny. Odpowiednia długość jej wczytywania nie powinna przekroczyć 3 sekund. Każda kolejna sekunda powoduje bowiem znaczny spadek zadowolenia użytkowników strony, którzy oczekują uzyskania natychmiastowej informacji.
Aby polepszyć jakość ładowania, warto skorzystać z darmowego speed testu (test prędkości ładowania) i sprawdzić, czy tak naprawdę jest ono wymagane. Przydatnym narzędziem jest także PageSpeeds Insight udostępnione przez Google, które oprócz określenia długości ładowania, wskazuje elementy wymagające poprawy w tej kwestii. Dla stron responsywnych, możliwe jest dodanie w WordPress’ie funkcji wp_is_mobile, która nie wyświetla ciężkich do przeglądania elementów jak grafiki, filmy czy zdjęcia o znacznym rozmiarze. Przy udostępnianiu tego typu treści warto zadbać o ich kompresję już w momencie dodawania ich do naszej strony. Wskazane jest także pozbycie się zbędnych wtyczek oraz ograniczenie objętości kodu i znaczne uproszczenie go.
Skróć nagłówki i objętość tekstów
Nagłówki zoptymalizowanych stron nie powinny składać się z więcej niż 4 słów, aby były dobrze widoczne na urządzeniach mobilnych. Warto również skrócić ilość tekstu w akapitach – ograniczyć się wyłącznie do niezbędnych i konkretnych informacji, oczywiście zawierających potrzebne słowa kluczowe. Konieczne jest zastosowanie czytelnej czcionki, która nie zrazi użytkownika czy potencjalnego klienta. Z drugiej strony elementy klikalne powinny być dobrze widoczne i tak umiejscowione, aby ograniczyć do minimum efekt przypadkowego kliknięcia.
Ogranicz wyświetlanie reklam
Strony, na których pojawiają się reklamy przysłaniające przeglądane treści, są nie tylko źle odbierane przez użytkowników, ale mają także wpływ na pogorszenie jej pozycji w rankingu wyszukiwania. Wyłączenie reklamy jest znacznie utrudnione na urządzeniach mobilnych ze względu na ich małą rozdzielczość ekranu. Jeżeli użytkownik witryny nie będzie mógł odnaleźć interesujących go treści, ze względu na rozmiar irytującego baneru – z pewnością szybko ją opuści.
Wszystkie wyżej wymienione działania to podstawa przy optymalizowaniu treści na stronie pod urządzenia mobilne. Przy ich dostosowywaniu warto kierować się również własną intuicją. Warto wczuć się w rolę potencjalnego odbiorcy i dopasować widoczność tak, aby mógł on jak najszybciej odnaleźć to co jest mu najbardziej potrzebne.