Jako przedsiębiorca prowadzący kampanię w Google Ads pewnie nie raz zastanawiałeś się nad możliwością ograniczenia kosztów jej prowadzenia. Możliwości rozliczania się za tę formę reklamy jest wiele. Podstawową jest tzw. CPC – cost per click. W idealnym świecie każde kliknięcie klienta powodowałoby oczekiwaną przez nas konwersję i tym samym sprawiało, że prowadzenie kampanii byłoby w 100 procentach efektywne. Niestety coraz częściej zdarza się, że nieumiejętne zarządzanie kampanią Google Ads prowadzi do zwiększenia jej kosztów przy jednoczesnym braku skuteczności. Co robić, aby – niezależnie od wielkości kampanii – zachować jej optymalność i za razem obniżyć koszty jej prowadzenia?
1. Lokalizacje reklam
Jeżeli chcesz skupić swoją działalność na rynku lokalnym, w pierwszej kolejności skup się na ukierunkowaniu kampanii na określony obszar. W zależności od zasięgu możesz wybrać wyświetlanie dla poszczególnych województw, miast czy regionów. Dzięki temu zachowujesz większą precyzję i gwarancję tego, że Twój przekaz wyświetli się tylko tym odbiorcom, którzy mogą stać się Twoim potencjalnym klientem. Z kolei przy szerszym zasięgu warto zastosować wykluczające się lokalizacje.
2. Harmonogram
Ustalenie harmonogramu wyświetlania reklam pozwoli ci zachować kontrolę nad budżetem. Wyświetlanie można ustawić na konkretne dni oraz godziny. Warto zastanowić się nad tym czy opłacalne jest wyświetlanie reklam np. w porze nocnej bądź w godzinach, w których twoja działalność jest zamknięta. Dodatkowo przeglądanie raportów wyświetleń pomoże ci odkryć, jakie dni i godziny nie powodują oczekiwanej konwersji lub tylko zwiększają jej koszt.
3. Słowa kluczowe oraz ich dopasowanie
Jeżeli chcesz ograniczyć koszty kampanii, warto skupić się na precyzyjnych słowach kluczowych zamiast ogólnych. Reklamowanie się na zbyt ogólne frazy przy niewielkim budżecie jest działaniem mało efektywnym, które nie daje nam możliwości bycia konkurencyjnym. Jeśli obawiasz się tego, że zbyt precyzyjne słowa będą miały małą liczbę wyszukiwań – zawsze możesz je wstrzymać na poziomie kampanii lub zrezygnować z nich całkowicie. Jednak wybór odpowiednich słów kluczowych, pod które chcesz wyświetlać nasz przekaz, to tak naprawdę pierwszy krok przy odpowiedniej optymalizacji kampanii. Niezwykle istotne jest również użycie określonego ich dopasowania, zwłaszcza jeśli dysponujesz w tym celu ograniczonym budżetem. Zalecane jest stosowanie węższych dopasowań (do wyrażenia lub ścisłych).
4. Wykluczenia słów kluczowych
Jedną z najistotniejszych kwestii przy prowadzeniu kampanii jest obserwacja wyszukiwanych haseł. Dzięki temu masz gwarancję eliminowania tych słów, które nie są w żaden sposób powiązane z Twoim przedsiębiorstwem, a jedynie sprowadzają na Twoją stronę przypadkowych odbiorców. W ten sposób masz szansę zaoszczędzić znaczną część budżetu. Lista wykluczeń powinna być stale aktualizowana.
5. Obserwacja wyników jakości
Wynik jakości opisywany jest w skali 1 do 10 i można go otrzymać na poziomie stron docelowych, przekazów reklamowych oraz słów kluczowych. Jeżeli zachowany jest wysoki wynik jakości (średnio powyżej 6) mamy szansę na niższe opłaty za kliknięcie. Analogicznie niskie wyniki jakości świadczą o niskim rankingu reklamy i mogą powodować wyższe opłaty. Warto zastanowić się nad przyczyną niesatysfakcjonujących wyników. Być może informacje zawarte w przekazie nie zawierają słów kluczowych bądź nie odpowiadają informacjom na Twojej stronie?
6. Remarketing
Dobrym wsparciem dla kampanii w sieci wyszukiwania może być odpowiednio poprowadzona kampania remarketingowa. Dzięki temu nasza reklama będzie jeszcze bardziej widoczna dla potencjalnego klienta i zbuduje świadomość marki. Pomaga też ona zwiększyć zasięg kampanii, pomimo faktu iż za jej wyświetlenie nie jest pobierana opłata. Warto jednak zachować umiar przy stosowaniu remarketingu. Nieustane nękanie reklamami danego odbiorcy może go skutecznie zniechęcić do naszej oferty.
7. Dostosowanie stawek
Stosowanie konkurencyjnych słów kluczowych może znacząco wpłynąć na zwiększenie kosztów kampanii. Samodzielne dostosowanie stawek oraz ustawienie limitu dziennego pozwoli na racjonalne rozłożenie budżetu i zabezpieczy cię przed jego natychmiastowym wykorzystaniem. Dostosowywanie stawek można odnaleźć na poziomie nie tylko słów kluczowych, ale również lokalizacji, harmonogramu wyświetlania czy urządzeń. Wykorzystanie tej opcji zapewnia maksymalną kontrolę nad wydatkami na poziomie kampanii.
8. Rozszerzenia reklam
Na etapie tworzenia przekazu warto zastosować wszystkie dostępne rozszerzenia, które nie tylko zwiększają powierzchnię przekazu, ale również wpływają na jego atrakcyjność. Dodatkowo dają szansę umieszczenia przydatnych informacji, które przyspieszą proces ich wyszukiwania przez potencjalnych klientów. Przykładowe rozszerzenia to rozszerzenie lokalizacji, linków do podstron, informacji w witrynie, objaśnień czy telefonu.
9. Strona docelowa
Podczas prowadzenia kampanii kluczowe jest stałe jej dopasowywanie w zależności od zmian wprowadzonych na twojej stronie. Prowadząc kampanię od dłuższego czasu, bardzo łatwo zapomnieć o jej stałej aktualizacji na poziomie przekazu reklamowego lub oferowanych produktów. Jest to istotne, gdyż Google stale sprawdza jakość i trafność stron docelowych. Gwarancję oczekiwanej konwersji zapewni tylko dobrze skonstruowana strona z trafną i przejrzystą treścią, w której klient może łatwo odnaleźć to czego poszukuje.
Powyższe przykłady stanowią podstawową część działań zapewniających prowadzenie efektywnej oraz niskobudżetowej kampanii. Niezwykle ważna jest stała jej obserwacja, a także dostosowywanie jej do własnych potrzeb. Czasem nawet nieszablonowe rozwiązania potrafią przynieść zaskakujące skutki w postaci oczekiwanej konwersji.