Google Adwords to jedna z najbardziej skutecznych form reklamy internetowej, dzięki której potencjalny klient może w błyskawicznym czasie dotrzeć do naszej strony, a w konsekwencji – dokonać oczekiwanej przez nas konwersji. Jednak, abyśmy mogli uzyskać zadowalające nas zyski, musimy poznać kilka technik odpowiedniego optymalizowania przekazu reklamowego.
Optymalizowanie przekazu reklamowego dla grupy docelowej
Na wstępie warto zastanowić się do kogo kierujemy naszą reklamę – inaczej skonstruujemy przekaz do 60-cio letniego mężczyzny, a inaczej do nastolatka. Bardzo wiele zależy też od specyfiki naszego przedsiębiorstwa oraz efektu jakiego oczekujemy od optymalizowania przekazu reklamowego. Pomocne przy jego personalizacji mogą być dane udostępniane przez Google Analitycs, gdzie sprawdzimy płeć, wiek czy miejsce zamieszkania użytkowników naszej strony.
Dobór słów kluczowych
Kolejną istotną kwestią przy optymalizowaniu przekazu reklamowego jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Na samym początku musimy się zastanowić jakie zapytania kierują klienci poszukujący naszych produktów czy usług. Powinny one być zbieżne z treściami, jakie znajdują się na naszej stronie. Warto pogrupować słowa kluczowe – od ogólniejszych do bardziej sprecyzowanych. Należy unikać chaosu w grupach reklam i kategoryzować odpowiadające im frazy. Bardzo pomocnym narzędziem jest bezpłatny Planer słów kluczowych Google Adwords. Wpisując w niego kilka fraz związanych z naszym przedsiębiorstwem, uzyskamy listę proponowanych słów kluczowych. Następnie trzeba zastanowić się nad wyborem odpowiedniego ich dopasowania. Wyróżniamy następujące:
- Dopasowanie przybliżone – jest ustawiane domyślnie, jednak jednocześnie może powodować niechciany ruch na stronie ze względu na zbyt szeroki zakres dopasowywania,
- Modyfikator dopasowania przybliżonego – występuje po wpisaniu znaku + w nasze wyrażenie np. +stół +drewniany. Wyświetla reklamy po umieszczeniu w miejscu plusów dodatkowych słów, co pozwala na zachowanie większej kontroli nad ruchem na stronie,
- Dopasowanie do wyrażenia – naszą frazę umieszczamy w cudzysłowie, a przekaz reklamowy wyświetla się po dodaniu wyrazów przed lub po naszym słowie kluczowym,
- Dopasowanie ścisłe – najbardziej precyzyjne, odpowiada bezpośrednio zapytaniu klienta lub jego bliskiej odmianie. Nasze słowo umieszczamy wówczas w nawiasie kwadratowym. Jest to najbardziej korzystne rozwiązanie, ze względu na możliwość pełnej kontroli nad ruchem.
Warto testować słowa kluczowe i różne typy ich dopasowania. Gdy odnajdziemy już frazy niekorzystne dla naszego biznesu, możemy zastosować opcję słów wykluczających. Nasza reklama nie będzie się na nie wyświetlała. To także jedno z bardziej wartościowych rozwiązań przy ograniczaniu niechcianego ruchu na naszej stronie.
Konstrukcja przekazu reklamowego
Nagłówek naszej reklamy jest jej najbardziej widoczną częścią. Powinien zachęcić do sprawdzenia co znajduje się po jego kliknięciu. Będzie to możliwe tylko wtedy, kiedy będzie on odpowiadał na zapytanie naszego potencjalnego klienta. Warto w tym celu wykorzystać słowa kluczowe, które są identyczne lub bardzo podobne z poszukiwaną przez niego frazą. Z kolei w treści reklamy powinniśmy pamiętać o wyeksponowaniu zalet naszych produktów czy usług. Lepiej jednak unikać słów, które są sztampowe i spotykane w większości przekazów np. „najlepszy”, „super okazja”. Warto pokazać, że nasze przedsiębiorstwo oferuje coś wyjątkowego, ale również skupić się przy tym na konkretnych informacjach. Nie powinniśmy pisać zbyt rozwlekle. Jeżeli chcemy, aby nasz przekaz zajął jak najwięcej miejsca reklamowego, możemy skorzystać z dostępnych rozszerzeń np. lokalizacji czy cen. Wzbogacają one treść reklamy i znacząco wpływają na jej widoczność.
Testowanie przekazu reklamowego
Gdy zredagujemy nasz przekaz reklamowy, warto stworzyć jeszcze kilka innych, alternatywnych jego wersji. Tylko metodą prób i błędów jesteśmy w stanie odkryć, który jest najbardziej trafny dla naszych odbiorców. Analogicznie możemy eliminować przekazy, które nie przynoszą pożądanych przez nas efektów.
Wymienione przeze mnie techniki to tak naprawdę tylko część działań wykorzystujących potencjał naszego przekazu reklamowego. Tylko jego bieżące obserwacje i stałe modyfikacje są w stanie zapewnić nam sukces.