Przedsiębiorcy stale poszukują nowych rozwiązań wśród sposobów dotarcia do swojego klienta. W dobie przekazów reklamowych, które często bywają nachalne i prowadzą do irytacji odbiorcy, zaczęto poszukiwać sposobów na pomysłowe kampanie, oparte na spersonalizowanych treściach. To one skutecznie budują wizerunek całej marki, napędzają sprzedaż, a przede wszystkim potrafią zatrzymać klienta na dłużej. Jakie działania zatem prowadzić, by nasza kampania spotkała się z przychylnym zainteresowaniem i była wręcz oczekiwana przez odbiorców? Odpowiedzią staje się tzw. content marketing, który zyskuje na coraz większej popularności.
O co w tym chodzi?
Content marketing polega na budowaniu relacji z odbiorcą. Nie jest to typowa reklama, która ma za zadanie dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Nie wykorzystuje konwencjonalnych środków, które często opierają się na drażniących czy szokujących elementach. Przyciągnięcie uwagi nie może być chwilowe. Content marketing ma za zadnie dotrzeć do określonej grupy odbiorców i dostarczyć im tego, czego oni sami poszukują. Wiąże się to z podaniem im dodatkowych, ale jednocześnie atrakcyjnych dla nich treści.
Jak zacząć?
Przede wszystkim musimy zastanowić się z czym chcemy utożsamiać naszą markę. Jakie ma ona budzić skojarzenia? Do kogo mają być skierowane nasze produkty? Istotne jest tutaj wyłonienie grupy docelowej, do której chcemy skierować nasz przekaz. Warto ją sobie wizualizować, a najlepiej – wejść w jej rolę. Kiedy ustalimy już kim są nasi potencjalni klienci możemy przejść do ich oczekiwań. Jakie cechy naszych produktów czy usług są dla nich najbardziej istotne? Jakie zalety możemy wyróżnić? Czym możemy się pochwalić?
W jaki sposób?
Wiemy już co chcemy pokazać za pośrednictwem naszej kampanii, musimy jeszcze zdecydować w jaki sposób to pokazać. Pierwszą sprawą jest ukazanie się w roli profesjonalistów. Jeżeli nasza grupa docelowa ma jakiś problem czy wątpliwość – musimy przedstawić mu jej rozwiązanie. Być może warto w tym celu stworzyć poradnik czy ranking, który będzie np. zestawieniem naszych produktów. Na popularności zyskują też krótkie filmiki video, ukazujące w niebezpośredni sposób największe zalety naszej oferty. Często przedsiębiorcy decydują się również na prowadzenie bloga o tematyce branżowej. Regularnie publikowane teksty, które stanowią dla klienta ciekawostkę lub użyteczną informację, dowodzą, że potrafimy przekazać mu coś więcej niż tylko płatny produkt. Nie trzeba chyba wspominać, że content marketing najlepiej sprawdza się przy kampaniach na co najmniej kilku kanałach dotarcia. Oprócz firmowego bloga możemy wykorzystać konto na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Warto wziąć je wszystkie pod uwagę, by sprawdzić jakie cieszą się największym zainteresowaniem klientów. Jeżeli widzimy, że dobrze odbierane są treści wizualne – pokazujmy profesjonalne zdjęcia czy ciekawe infografiki. Jeżeli klienci wolą teksty – piszmy, recenzujmy i odpowiadajmy na pytania. Kluczem jest podtrzymywanie stałego, pozytywnego kontaktu i budowanie długotrwałych relacji. Wtedy mamy gwarancję tego, że klient będzie do nas wracał.
Odpowiedniej jakości publikowane treści przyczyniają się do wzrostu zaufania dla marki oraz ukazania jej w roli eksperta w danej dziedzinie. Przyczyni się to do coraz większej ilości pozytywnych opinii, a także może nam zapewnić klientów z tzw. “polecenia”. Trzeba jednak pamiętać, iż z content marketing staje się coraz bardziej powszechny. W swoich kampaniach wykorzystuje go coraz więcej przedsiębiorstw i szanse na wyróżnienie się z kreowanymi materiałami są coraz mniejsze. Jednak nie ma się co poddawać – jeżeli wykażemy się kreatywnością i innowacyjnym podejściem to z pewnością osiągniemy zadowalający rezultat.