Czym jest audyt optymalizacyjny?
Audyt optymalizacyjny to dokument w formie raportu, który przedstawia wszystkie błędy obecne na stronie internetowej czy kampanii wraz z sugerowanymi poprawkami. Jeżeli umiejętnie wykorzystamy informacje w nim zawarte, możemy znacząco usprawnić promocję naszego przedsiębiorstwa.
Audyt będzie różnił się w zależności od tego co podlega analizie: strona internetowa bądź kampania na koncie reklamowym Adwords. W przypadku pierwszego mowa o audycie SEO, który jest tak naprawdę wypunktowaną listą błędów na stronie. Jeżeli klient zleci wykonanie audytu SEO agencji marketingowej, najczęściej otrzymuje raport posiadający nawet kilkadziesiąt stron A4. Brzmi przerażająco, zwłaszcza jeżeli nasz serwis wymaga znacznych usprawnień. Na szczęście nie jest on generowany automatycznie – jego tworzeniem zajmuje się specjalista SEO, który wie jak naprawić powstałe błędy. Na podobnych zasadach opiera się wykonanie audytu na koncie reklamowym Google AdWords. W tym przypadku specjalista wynajduje niewykorzystane możliwości kampanii oraz braki na koncie. Warto zaznaczyć, że każda agencja postępuje według własnego klucza przy sporządzaniu tego typu dokumentów. Są jednak elementy, które pojawiają się w prawie każdym z nich.
Audyt SEO
Podczas tworzenia audytu SEO, specjalista zwraca szczególną uwagę na budowę oraz sprawność poruszania się wewnątrz serwisu. Analizowane elementy to między innymi:
- poprawność konstruowania ścieżek URL,
- poprawność tytułów i opisów do podstron,
- odpowiednia lokalizacja nagłówków H,
- prawidłowe przekierowania wewnątrz serwisu,
- odpowiednie przygotowanie komend i wytycznych dla wyszukiwarek,
- właściwe oznaczenie danych strukturalnych,
- prędkość ładowania się serwisu.
Jeżeli wykwalifikowana osoba odpowiednio szybko zajmie się naprawianiem wypunktowanych błędów, pozytywne efekty mogą być zauważalne już w ciągu pierwszych tygodni. Wszystko jest jednak zależne od ilości i specyfikacji poprawianych elementów. Wykorzystanie wskazówek, zawartych w audycie SEO, przyczynia się przede wszystkim do lepszych pozycji strony na konkretne słowa kluczowe i tym samym wzrostu ruchu z wyników naturalnych Google.
Audyt na koncie reklamowym Google Adwords
Inne elementy są brane pod uwagę podczas analizowania kampanii reklamowej. System Google Adwords jest bardzo dynamiczny (o czym świadczy np. modyfikacja funkcji za pośrednictwem dostępnej wersji BETA), dlatego lista podejmowanych działań powinna być stale aktualizowana i rozbudowywana. Najważniejsze jest jednak, aby podczas analizy uwzględniać m.in.:
- poprawność podstawowych funkcji i typów kampanii,
- właściwy podział budżetu i stawki,
- poprawne grupowanie kampanii,
- wskaźniki jakościowe kampanii i grup reklam,
- poprawne rozszerzenia reklam,
- stosowane słowa kluczowe oraz wykluczenia,
- poprawną konstrukcję przekazów reklamowych,
- możliwe testy (np. test A/B).
Lista podejmowanych czynności może być jeszcze większa, w zależności od tego jak bardzo rozbudowana jest nasza kampania. Google Adwords oferuje swoim klientom szereg funkcji. Sprawdzenie wszystkich wymaga znajomości ich mechanizmów, a także odpowiedniego nakładu czasu.
Jeżeli decydujemy się na wprowadzenie usprawnień na podstawie audytu, warto zaufać wiedzy i umiejętnościom wykwalifikowanych specjalistów. Optymalizacja strony czy kampanii powinna być jednak procesem ciągłym. Tylko w ten sposób możemy być pewni efektywności naszych działań promocyjnych.